HIGHWAY ENGINEERING LABORATORY

交通工学研究室

研究内容Research Content

私たちが主として行っている研究には、大きく分けて二つの取り組みがあります。一つ目は道路舗装に用いる材料の新規開発です。具体的には、現在使用されている石や砂、アスファルトを改良し、より高性能な新材料の提案をすることです。二つ目は現材料の再生利用です。現在、多くの舗装において再生材料が利用されていますが、その評価基準や運用基準が決まっていないものも存在しています。その新しい評価法と基準法の提案が必要とされています。これらの観点から、今日の生活において必要不可欠な道路舗装について研究を行っています。

In this laboratory, there are two main approaches to research. The first is the development of new materials for road paving. This includes proposing the use of aggregates (stones, sand, etc.) and asphalt binders of better performance than that of current materials. Our second approach is focused on reclaimed materials for road paving purposes. It is a common practice to use reclaimed materials, but the evaluation criteria and standards are yet to be decided. This is when we come into play. Our laboratory has these approaches to study pavements, which are such an important part of our daily lives.

アスファルト混合物供試体の間接引張試験 Indirect tensile test of asphalt mixturespecimen

アスファルト混合物供試体の間接引張試験 Indirect tensile test of asphalt mixturespecimen

研究室の一日A Day in the Lab

交通工学研究室では、週1回のゼミ活動に向けて実験データの整理や資料作成等を行っています。自分が取り組んでいる研究テーマの課題・進捗状況について、他の学生に伝わりやすいようなプレゼンテーションができるように日々工夫をしています。また、実験室では供試体の作製や評価試験等を実施しているため、メンバー全員で協力しながら作業に取り組むといったことも多いです。例年行われているイベントとしては、研究室のOBを招いて芋煮を作る会や学生が企画する研究室旅行等があります。

In the Highway Engineering Laboratory students present their experiment data and research progress once every week. This is what we call a seminar. Those who conduct a research in our laboratory are hard at work preparing specimens and conducting experiments, and all members of our lab are always willing to help each other with these activities. But it is not all about working! We also hold different events, such as trips to other prefectures or barbeques with graduate students.

アスファルト混合物供試体のホイールトラッキング試験 Wheel tracking test of asphalt mixture specimen

アスファルト混合物供試体のホイールトラッキング試験 Wheel tracking test of asphalt mixture specimen

教員リストTeacher

  • 高橋 修 教授(副学長)

    道路工学

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